Wyszukiwanie głosowe

11:00 03/09/2019
Wyszukiwanie głosowe

Na smartfonie korzysta się z wyszukiwarek nieco inaczej niż na komputerze. Cechą różnicującą jest tutaj m. in. wyszukiwanie głosowe, które warto brać pod uwagę w działaniach marketingowych.

Nowsze modele smartfonów wyposażone są w funkcję dekodowania komunikatów głosowych, co znajduje zastosowanie w korzystaniu z wyszukiwarek. Zamiast wpisywać hasło na klawiaturze, wystarczy je wypowiedzieć, a urządzenie je zarejestruje i przekształci w tekst. To szybsze i łatwiejsze, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że klawiatura ekranowa nie jest najwygodniejszym narzędziem. Wyszukiwanie głosowe ma jednak swoją specyfikę, którą warto uwzględnić przy tworzeniu strony internetowej.

 

Struktura zapytań

Optymalizacja strony pod wyszukiwanie głosowe jest procesem odrębnym od optymalizacji biorącej za swój przedmiot wyszukiwanie tradycyjne. Dlaczego? Ponieważ komunikaty głosowe często są bardziej rozbudowane, często mają inny szyk. Pierwsze pytanie, które należy sobie postawić przed zmienianiem czegokolwiek na stronie, brzmi więc: jaką strukturę gramatyczną przybierają frazy formułowane przez użytkowników? Okazuje się, że zapytania najczęściej zaczynają się od słów: „gdzie…”, „jak…” oraz „ile…”. Np. „gdzie jest najbliższy bar”, „jak ugotować jajko na twardo”, „ile kalorii ma budyń”. Każde z tych zapytań ma rozbudowaną formę – ktoś, kto posłużyłby się klawiaturą, zapewne ograniczyłby się do mniejszej liczby słów. Google jest pierwszą wyszukiwarką, którą przystosowano do wyszukiwania głosowego, a w ślad za nią poszły kolejne wyszukiwarki oraz serwisy.

 

Jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwanie głosowe?

Jeśli więc chcesz zoptymalizować swoją stronę pod voice-search, zastanów się, jakie pytania związane ze znajdującymi się na niej treściami może zadać internauta. Zapisz je wszystkie po kolei. Następnie postaraj się dopasować treści na stronie do tych właśnie pytań – praktycznym rozwiązaniem jest np. zakładka FAQ. Zabieg ten zwiększy Twoje szanse na wyższą pozycję w rankingu.

Warto też zadbać o tzw. dane strukturalne. Są to znaczniki, dzięki którym roboty Google sprawniej odczytują treściową zawartość strony. Jeśli na przykład odpowiednio oznaczysz w treści cenę danego produktu, informacja ta zostanie wyróżniona w wynikach wyszukiwania. Wiadomo też, że najczęściej zadawane głosowo pytania dotyczą adresu, telefonu lub godzin otwarcia lokalnych firm. Dlatego warto oznaczyć te informacje, by ułatwić wyszukiwarce znalezienie twojej strony.