Tworzenie sklepu internetowego - od czego należy zacząć?

15:00 20/03/2018
Tworzenie sklepu internetowego - od czego należy zacząć?

Stworzenie sklepu internetowego to nie tylko wybór oprogramowania, grafiki oraz dodanie produktów. Na proces zakładania e-sklepu składa się wiele elementów. W dzisiejszym artykule omówimy każdy z nich oraz odpowiemy na pytanie, od czego należy zacząć tworzenie sklepu internetowego.

Analiza rynku i konkurencji

Pierwszy krokiem, który należy wykonać przed założeniem sklepu internetowego, jest wnikliwa analiza konkurencji. Niezależnie od tego, co chcemy sprzedawać, zawsze w internecie znajdzie się inna strona z podobną ofertą. Musimy się więc zastanowić, w jaki sposób chcielibyśmy się wyróżnić na tle konkurencji – korzystniejszymi dla klientów cenami, szerszą gamą produktów czy może jeszcze czymś innym?

 

Opracowanie strategii

Strategia jest konieczna do tego, by odnieść sukces. Samo założenie sklepu internetowego nie wiąże się z osiąganiem wysokich profitów. Musimy się dobrze zastanowić, co i komu chcemy sprzedawać i w jaki sposób to robić. Podsumowując – określmy produkt, grupę docelową oraz sposób sprzedaży.

 

Wybór oprogramowania i szaty graficznej

Jako twórcy nowego sklepu internetowego mamy do wyboru szereg możliwości. Po pierwsze – model SaaS, czyli abonamentowe rozliczanie się za dzierżawę powierzchni serwerowej, na której możemy uruchomić sklep online w oparciu o gotową platformę. Rozwiązanie to wydaje się ciekawe, jednakże bardzo mocno ogranicza ono rozwój sklepu. Drugi sposób to dedykowana platforma, która od początku tworzona jest wedle naszych potrzeb. Jest to opcja bardzo droga i nierzadko powoduje pewne komplikacje. Firma informatyczna musi wtedy budować konkretną funkcjonalność specjalnie pod nasze potrzeby. Trzecim rozwiązaniem jest darmowe oprogramowanie open source, które pozwala na nieograniczone rozszerzanie możliwości sklepu internetowego. Pomimo wysokich kosztów wdrożenia oraz administracji jest to zdecydowanie najlepsza droga do założenia dobrego e-commerce (stwórz sklep internetowy ze Smartbees).

Podobnie ma się sprawa z szatą graficzną – możemy zatrudnić specjalistę bądź grono specjalistów do stworzenia dedykowanego rozwiązania, jednakże skorzystanie z gotowego układu jest szybsze, tańsze oraz łatwiejsze w późniejszej obsłudze.

 

Wybór nazwy

Na tym etapie powinniśmy mieć już przeanalizowany rynek, wybrane oprogramowanie oraz szatę graficzną. Pora na najtrudniejszy krok w całym procesie, czyli wybranie nazwy, która jednocześnie będzie adresem naszej domeny. Ważne, aby nazwa nawiązywała chociażby w najmniejszym stopniu do tematyki sklepu internetowego. Wyobraźmy sobie sytuację, w której portal zajmujący się sprzedażą herbaty nosi nazwę „dobrakawa.pl”. Oczywiście jest to skrajny przypadek, jednakże i takie rzeczy się zdarzają.

 

Przygotowanie treści

Zanim założymy sklep internetowy, musimy przygotować treści, które pojawią się stronie. Chodzi tutaj o wszystkie strony informacyjne oraz opisy kategorii. Jest to niezwykle ważny element przy projektowaniu sklepu online, ponieważ treść, którą przygotujemy, będzie informowała użytkowników o wszystkich elementach znajdujących się na stronie.

 

Wprowadzenie produktów

Ostatnim etapem tworzenia sklepu internetowego jest wprowadzenie produktów do platformy. Należy dodać odpowiedni przedmiot wraz z unikalnym opisem, zdjęciami oraz ceną.

 

Podsumowanie – od czego należy zacząć tworzenie sklepu internetowego?

Tworzenie sklepu internetowego to proces, na który składa się wiele elementów. Pierwszym krokiem jest analiza konkurencji, która pozwala na dokładne zapoznanie się z obecnym rynkiem. Następnie musimy opracować strategię, czyli sprecyzować produkt oraz grupę odbiorców. Po dokonaniu tych czynności wybieramy oprogramowanie sklepu (najlepszym rozwiązaniem jest open source). Kolejne kroki to wybór nazwy marki, stworzenie treści oraz wprowadzenie produktów do oferty.