Social media a tworzenie społeczności wokół marki

18:21 13/12/2015
Social media a tworzenie społeczności wokół marki

Internet ułatwia i usprawnia komunikację, a różne firmy prześcigają się w pomysłach jak przyciągnąć użytkowników na swoje strony. W jaki sposób można stworzyć społeczność wokół danej marki?

Jeżeli chodzi o komunikację z klientami, to obecnie najmodniejszą i najlepszą formą są portale społecznościowe, takie jak Facebook i Twitter. Serwisy te oparte są o technologię Web 2.0, która daje użytkownikom możliwość wchodzenia w interakcje z innymi poprzez zakładanie własnych profili, gromadzenie znajomych, dzielenie się zdjęciami i filmami. 

Firmy i marki, które walczą o atencję klientów, muszą nie tylko dowieść, że ich produkty są smaczne, wytrzymałe czy lepiej kleją, ale przede wszystkim muszą udowodnić swoją istotność i zrozumienie potrzeb nabywcy. By zbudować społeczność musi istnieć przede wszystkim idea, przekaz i komunikat. 

Ważne jest by pamiętać, że społeczności wokół marek nie stworzą się same – muszą być zorganizowane i później pielęgnowane. Jakie są korzyści z prowadzenia firmowej strony na portalach społecznościowych? Na pierwszym miejscu trzeba oczywiście wymienić możliwość szybkiej komunikacji z odbiorcami i reagowanie na komentarze użytkowników. Ta możliwość pozwala też budować pozytywny wizerunek i głębsze relację z klientem, co z kolei przekłada się na zaufanie do oferowanych produktów. Na takich firmowych blogach używa się nieformalnego stylu, dzięki czemu firma postrzegana jest jako bardziej atrakcyjna, zwracająca uwagę na komunikację z otoczeniem.

Podstawowym warunkiem tworzenia społeczności wokół marki jest danie klientowi poczucia wspólnoty i umożliwienie interakcji pomiędzy członkami społeczności. Użytkownicy takiej strony będą wymieniali się informacjami na temat marki lub produktu, dzięki czemu administratorzy lub moderatorzy strony będą mogli na bieżąco kontrolować rozmowy i reagować na wszelkie prośby lub oskarżenia. Zadaniem administratora strony jest także animacja użytkowników, która odbywa się poprzez rozpoczynanie dyskusji na różne tematy, udostępnianie filmów i zdjęć, pytanie o opinie i przede wszystkim dostarczanie informacji o nowościach i aktualnościach związanych z produktem.