Reklama outdoorowa – czy zdaje egzamin?

09:25 15/12/2017
Reklama outdoorowa – czy zdaje egzamin?

Reklama outdoorowa (zewnętrzna) bywa niejednokrotnie o wiele bardziej skuteczna i perswazyjna niż spoty telewizyjne czy radiowe. Dlaczego tak jest i czy rzeczywiście ta forma promocji produktu ma w sobie potencjał marketingowy?

Reklama outdoorowa – z czym to się je?
 
Miejscem ekspozycji reklamy outdoorowej jest przestrzeń publiczna, znajdująca się poza miejscem zamieszkania konsumenta. Ta forma promocji produktu bądź usługi przybiera rozmaite formy, począwszy od ulotek i plakatów, poprzez afisze, witryny sklepowe, przekazy audialne nadawane przenośnymi głośnikami, animacje wyświetlane na gigantycznych ekranach LED, aż po wielkoformatowe murale. Opcji jest całe mnóstwo i nie sposób rozstrzygnąć, która z nich ma największy potencjał marketingowy. Na pewno wiele zależy od charakteru promowanego produktu, choć nie zawsze. Docelowymi odbiorcami reklamy zewnętrznej są osoby przemieszczające się po ulicach, a jej głównym zadaniem – przykucie uwagi potencjalnych nabywców, nie zaś szczegółowe przedstawienie produktu. M. in. tym się różni reklama outdoorowa od wielu innych form promocji. Na przekazy reklamowe często możemy się natknąć w środkach komunikacji miejskiej, w miejscach szczególnie zatłoczonych, blisko centrów handlowych oraz innych węzłowych punktów miasta. Ostatnio do łask powracają reklamowe murale, tzn. wielkoformatowe malowidła nanoszone przez zespół wyspecjalizowanych artystów na powierzchnie ścienne budynków (szczególnie warte obejrzenia są murale Good Looking Studio). Więcej na temat murali jako formy reklamy przeczytasz tutaj.
 
Cechy charakterystyczne reklamy outdoorowej
 
Aby reklama zewnętrzna była skuteczna, musi respektować kilka podstawowych zasad. Po pierwsze, twórcy tego typu przekazów powinni wziąć sobie do serca maksymę Przybosia: „jak najmniej słów”. Im mniej komunikatu werbalnego, tym lepiej. Jest to zrozumiałe w świetle faktu, że głównym zadaniem reklamy 

Reklama outdoorowa – czy zdaje egzamin?

outdoorowej pozostaje zwrócenie uwagi na produkt, nie zaś dokładne jego przedstawienie potencjalnym nabywcom. Niekiedy wystarczy nawet w ciekawy sposób umieścić jeden wyraz (np. nazwę promowanej marki) na tle intrygujących elementów graficznych, aby osiągnąć zamierzony efekt. Warto jednak pamiętać i o tym, że postulat jak najmniej liczby słów wymusza na twórcach szczególną dbałość o ich dobór. Hasło reklamowe powinno być chwytliwe i nośne, aby przyciągnęło spojrzenia przechodniów.
Bardzo ważna jest również kolorystyka reklamy oraz odpowiednia czcionka. Zestawione ze sobą barwy powinny się harmonijnie uzupełniać (chyba że zamysł jest taki, aby stworzyć nieprzyjemny kontrast), a nade wszystko przykuwać oko. Umiejętne połączenie różnych kolorów sprawi, że przekaz reklamowy będzie wizualnie atrakcyjny i spełni swoje zadanie. Problem kolorystyki dotyczy szczególnie wielkoformatowych murali, które łączą w sobie cechy reklamy oraz dzieła sztuki. Z racji swoich rozmiarów przekazy wizualne tego typu muszą odznaczać się wysokim stopniem precyzji w doborze barw.
 
Reklama outdoorowa pod wieloma względami przewyższa inne narzędzia marketingowe. Na ogół jest przede wszystkim ciekawsza, bardziej nietypowa, uchylająca się obiegowym szablonom. Jej skuteczność nie ulega najmniejszej wątpliwości, dlatego warto wykorzystać ją w promocji swojego produktu.