Plusy i minusy marketingu szeptanego

09:10 08/03/2019
Plusy i minusy marketingu szeptanego

Marketing szeptany polega na dostarczeniu docelowej grupie osób impulsu do rozmowy o konkretnej marce. W praktyce oznacza najczęściej działania contentowe i wzbudzanie potrzeby zakupowej w użytkownikach forów internetowych. Czy jest skuteczny?

Zalety marketingu szeptanego

Główną zaletą marketingu szeptanego jest jego relatywnie niski koszt. Skaptowanie kilku osób, które w paru miejscach umieszczą linka do reklamowanej strony lub udostępnią w mediach społecznościowych informacje o promocjach, pociąga za sobą naprawdę minimalne koszty. Co więcej, można to robić samodzielnie, a narzędziem marketingowym może być nawet filmik. Jeżeli zostanie dobrze nakręcony i spodoba się odbiorcom, nie trzeba będzie podejmować dodatkowych działań, by go wypromować – rozejdzie się w internecie jak wirus.

Jest to sposób na reklamowanie niemal wszystkiego. To także sposób na komunikację z potencjalnym klientem. Jeżeli jeszcze, na przykład na blogach lub forach internetowych, produkt zostanie zaprezentowany jako remedium na określone problemy, przedsięwzięcie marketingowe ma duże szanse na powodzenie.

 

Wady marketingu szeptanego

Ale marketing szeptany ma nie tylko zalety. Warto pamiętać, że jest to najmniej kontrolowana forma reklamy. Zawsze istnieje ryzyko, że nie trafi do odpowiedniej grupy odbiorców. Działania mogą być również źle odebrane, jako zbyt nachalne. A ponieważ domeną marketingu szeptanego jest przede wszystkim globalna sieć, tego typu strategia może spotkać się z krytyką ze strony internautów i wpłynąć ujemnie na wizerunek promowanej marki. Ponadto brak kontroli nad reklamą może sprzyjać rozprzestrzenianiu się niekorzystnych informacji o reklamowanym produkcie.

Marketing szeptany bywa postrzegany jako nieetyczny. Wszak marketingowiec często podszywa się pod zwykłego użytkownika forum i udziela innym „dobrych rad”, nie zapominając oczywiście zostawić linka do strony z produktem swojego klienta.