Pinterest w strategii marketingowej

11:18 07/03/2019
Pinterest w strategii marketingowej

Serwis Pinterest funkcjonuje od 2010 roku. Przeciętnemu użytkownikowi portali społecznościowych ta nazwa wciąż niewiele mówi, przynajmniej w Polsce. Facebook swoją sławą przyćmiewa wszystkie inne serwisy tego typu. Tym niemniej Pinterest wciąż prężnie się rozwija i zyskuje coraz większą popularność.

 

Pinterest – a co to takiego?

Pinterest operuje obrazami. Jest czymś w rodzaju platformy, w której odbywa się wymiana ciekawych obrazów, znalezionych przez użytkowników, czyli Pinnerów, w sieci. Zobaczymy tu zdjęcia, grafiki i filmy z krótkimi opisami. Co istotne, są one pogrupowane i skatalogowane tematycznie, tworząc grupy zainteresowań, na przykład: „książki”, „ślub”, „buty”, „zrób to sam”, „przepisy” itd. Każdy użytkownik może dodać do swojego konta wybrane grupy, obserwować, co wrzucają inni i dodawać (czyli przypinać – Pin) znalezione w sieci inspirujące obrazy lub udostępniać Piny reszcie użytkowników.

 

Dlaczego warto się przypiąć?

Z perspektywy przedsiębiorców, zwłaszcza osób zajmujących się sztuką, rękodziełem i projektowaniem – bo te dziedziny cieszą się na Pintereście największą popularnością – serwis ten stanowi doskonałe narzędzie promocji własnych produktów i usług. Dlaczego warto z niego skorzystać? Po pierwsze, Pinnerów ciągle przybywa. Po drugie, większość z nich (ponad 80%) kupuje rzeczy, które udostępni wcześniej za pomocą Pinów. Po trzecie, produkt, który już raz zaistniał w Pintereście, przypięty przez jedną osobę, zaczyna wieść w ramach serwisu osobny żywot: inni użytkownicy przypinają go również, idąc w ślad za swoimi znajomymi. Jeśli więc w strategii promocyjnej chcemy posługiwać się marketingiem wirusowym, Pinterest zdaje się dla działań tego typu dogodnym obszarem.

 

Dla kogo Pinterest?

Pinterest ma więcej użytkowniczek niż użytkowników (80% Pinnerów to kobiety). Portal jest dobrym miejscem do wypromowania branży artystycznej, rękodzieła, ubrania, obuwia, biżuterii, dekoracji, książek, kosmetyków, poradnikowych stron internetowych oraz tego wszystkiego, co wiąże się z planowaniem ślubu, rodziną i dziećmi czy też prowadzeniem domu.

Sam Pinterest nie pozostawia przedsiębiorców bez wytycznych dotyczących ewentualnych działań marketingowych podejmowanych na portalu. Garść wskazówek twórcy zawarli w specjalnym przewodniku „Pinterest dla firm”, który można pobrać z zakładki Business. Oto kilka przykładowych porad dla początkujących.

  • Podczas tworzenia profilu, czyli tablicy (board), należy zadbać o przejrzystość i czytelność, umieścić w nim najważniejsze informacje o firmie i jej działalności, ewentualnie dodać, czym się inspirujemy.
  • Na głównym zdjęciu najlepiej umieścić logo firmy.
  • Przypinać dziennie co najmniej jednego Pina.
  • Nie można ograniczać się do udostępniania wyłącznie Pinów ze swoimi produktami – udostępniajmy także Piny innych użytkowników i firm, by budować z nimi pozytywne relacje.
  • Lajkujmy i komentujmy to, co udostępniają inni.
  • Dodawajmy zdjęcia dobrej jakości, najlepiej pionowe. Taki format pozwoli użytkownikom smartfonów oglądać je w
  • Każdy z Pinów powinien być opatrzony krótkim komentarzem i tworzyć z nim integralną całość. Komentarz powinien być zwięzły i treściwy, nawiązujący do obrazka. Jeśli ten przedstawia potrawę, w opisie niech znajdzie się przepis na nią, przedstawiony w jak najkrótszej z możliwych form.
  • Dodawajmy przycisk „Pin It” wszędzie, gdzie to możliwe: w mailach, na innych portalach społecznościowych, przede wszystkim zaś na naszej stronie domowej. To ułatwi użytkownikom dodanie nas do swoich zainteresowań.
  • Korzystajmy z Pinterest Analytics, by wiedzieć, kto udostępnia nasze Piny i co dzieję się z nimi później.