Na czym polega naming?

11:57 11/08/2015
Na czym polega naming?

Naming to słowo pochodzące z języka angielskiego. W tłumaczeniu na język polski oznacza nazewnictwo. Określenie te odnosi się do działu marketingu, którego zadaniem jest tworzenie nazw firm oraz oferowanych przez nie usług i produktów. Na czym dokładnie polega naming?

Co to ma na celu?

Profesjonalne tworzenie nazw ma przede wszystkim na celu poprawę wyników sprzedażowych oraz dotarcie do klientów. Dobra nazwa utrwala się w świadomości konsumenta, przez co identyfikuje się on z określoną marką. Relacjom tym nadany wówczas zostaje emocjonalny odcień, co zdecydowanie sprzyja budowie pozytywnego wizerunku firmy. Naming bywa czasami mylony z copywritingiem – dziedziny te mają co prawda wiele ze sobą wspólnego, ale w praktyce są czymś zupełnie innym.

Najważniejsze kryteria

Specjaliści od namingu doskonale zdają sobie sprawę z tego, że firma z dobrą nazwą ma znacznie większe szanse zaistnieć na rynku i odnieść sukces. Podobnie jest z różnymi produktami. Nasuwa się tu zatem prosty wniosek, iż słowa w biznesie odgrywają niebagatelną rolę. Potwierdzają to zresztą nazwy renomowanych, znanych na całym świecie firm. Ich twórcom przyświecały trzy nieskomplikowane przesłanki, a mianowicie:

- prostota – w namingu obowiązuje zasada „więcej znaczy mniej”; proste nazwy są chwytliwe, na ogół nie przysparzają kłopotów z ich wymówieniem i napisaniem,

- zapamiętywalność – dobra nazwa to taka, którą łatwo zapamiętać,

- ponadczasowość – tworząc nazwę, warto mieć na względzie to, by w miarę upływu czasu nie straciła aktualności i ciągle pasowała do sukcesywnie odświeżanego wizerunku firmy.

Kreatywność w cenie

Wymyślanie nazw jest trudnym procesem, na co wpływ ma wiele czynników. Najlepsze, popularne i nośne słowa są już bowiem wykorzystane w licznych nazwach, stąd też stworzenie nowej stanowi dla specjalistów nie lada wyzwanie. Z tego też względu cechami bezwzględnie pożądanymi w tym obszarze marketingu są kreatywność oraz bogaty zasób słownictwa. Osoba zajmująca się tworzeniem nazw musi mieć otwarty umysł i wykazywać się błyskotliwością, a także posiadać zdolność błyskawicznego kojarzenia różnych faktów.