Jak stworzyć nazwę?

11:57 11/08/2015
Jak stworzyć nazwę?

Jednym z największych wyzwań, przed którym staje osoba planująca uruchomienie własnego biznesu, jest stworzenie odpowiedniej nazwy dla firmy. To nie lada sztuka, ponieważ nazwa jest niczym wizytówka.

To bardzo ważny element uczestniczący w procesie budowy wizerunku i utrwalania świadomości marki wśród klientów.

Podstawowe wymogi

Dobra nazwa musi spełniać pewne warunki. Powinna być adekwatna do profilu działalności firmy oraz do jej filozofii i powiązana z klientami firmy. Łatwa do zapamiętania, wyróżniająca się i krótka, najlepiej jednowyrazowa – takimi cechami ma się odznaczać. Nie może sprawiać problemów ani w piśmie, ani w wymowie. Nazwy opisowe nie są raczej mile widziane, chociaż należy zaznaczyć, że i takie w praktyce funkcjonują – niekiedy z powodzeniem. Z jednej strony zaleca się prostotę, a z drugiej – oryginalność, ponieważ niepowtarzalną i unikalną nazwę łatwiej jest wypromować. Ma ona wielki potencjał.

Niezbędne informacje

W celu uzyskania informacji, które posłużą jako baza do tworzenia nazwy, należy przeprowadzić pewne rozeznanie. Warto podpytać np. znajomych, jakie słowa kojarzą się im z danym biznesem. Trzeba pokusić się samodzielnie o wynalezienie możliwie jak największej liczby takich określeń.

Następnym krokiem jest ostra selekcja – w rachubę nie wchodzą słowa trudne do wymówienia, nijakie, wzbudzające negatywne skojarzenia itp. Ten ostatni punkt nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji, gdy firma ma w planach działalność na rynku zagranicznym. Lepiej unikać słów z polskimi znakami, gdyż bywają one kłopotliwe. Poza tym dobrze jest mieć na uwadze fakt, iż nazwa firmy będzie jednocześnie nazwą domeny internetowej, stąd zachodzi konieczność sprawdzenia jej dostępności. Na wszelki wypadek należy mieć przygotowanych kilka wariantów.

Gdzie szukać inspiracji?

Inspiracje pojawiają się dosłownie wszędzie. Najrozsądniej jest przyjrzeć się nazwom znanych firm funkcjonujących w poszczególnych branżach. Jakimi określeniami się posługują? Jakich sloganów używają? Generalnie mieć otwarty umysł to podstawa, bo znakomite pomysły często wpadają do głowy w najmniej spodziewanych sytuacjach.

Artykuł przy współpracy z http://www.sofista.com.pl/site,Copywriting,Naming.html