Jak prowadzić fanpage i reklamować firmę na Facebooku?

11:43 28/05/2015
Jak prowadzić fanpage i reklamować firmę na Facebooku?

Najpopularniejszy portal społecznościowy to idealne miejsce, by nie tylko wypromować swoja firmę, ale także zbudować i utrzymać z klientami więź o wiele silniejszą, niż w standardowej kampanii reklamowej.

Większość firm posiada dziś własne strony www. Część z nich pochodzi jednak z czasów, gdy aktywność użytkowników Internetu ograniczała się do znalezienia adresu, sprawdzenia oferty, ewentualnie zrobienia zakupów. Tymczasem Facebook oferuje o wiele więcej możliwości promocyjnych - nie zamiast, lecz oprócz przedstawienia oferty. By skutecznie na nim zaistnieć, potrzebna jest aktywność prowadzącego stronę firmową, która przełoży się na rzeszę związanych z firmą klientów.

Podstawową zasadą jest udostępnianie atrakcyjnych treści. Internauci są bardzo wyczuleni na zbyt ostentacyjną reklamę, a jednocześnie wciąż poszukują wiedzy z interesującego ich zakresu i lubią dzielić się znalezionymi ciekawostkami.

Każdy post powinien być więc dokładnie przemyślany zarówno pod względem treści, jak i formy. Kontrowersyjne tematy wzbudzają dyskusję, dyskusja z kolei przyciąga innych użytkowników, w efekcie występuje efekt kuli śniegowej. Prawdziwie ciekawe i interesujące rzeczy zawsze znajdą swoich odbiorców i wywołają u nich emocje. Oczywiście emocje te powinny być pozytywne, gdyż to one decydują o przywiązaniu do marki. Pasja działa zaraźliwie, a autentyczność jest szybko rozpoznawalna. Umieszczane informacje powinny być też aktualne i oryginalne, niepowielające obecnych już w sieci materiałów. Interakcja z innymi użytkownikami działa tylko wtedy, kiedy mają oni prawo głosu. Należy liczyć się z tym, że mogą się zdarzyć nieprzychylne komentarze, jednak dobry moderator fanpage'a wie, że nie należy ich usuwać. Takie działanie w oczach internautów jest równoznaczne z ucieczką, wycofaniem się. Tonowanie dyskusji, przedstawianie rzetelnych argumentów i faktów spowoduje, że firma będzie postrzegana jako uczciwa i solidna.

Niebagatelne znaczenie ma forma - część osób tylko prześlizguje się po nagłówkach postów. Kluczowe sformułowania czy zagadnienia powinny być więc umieszczone na samym początku, by zachęcić do dalszego czytania.

Wspomniana interaktywność to także wpływ fanów na wygląd serwisu. Ogłoszenie konkursu z nagrodami na najciekawszą propozycję zdjęcia w tle czy na hasło reklamowe nie tylko zwiększy zainteresowanie profilem firmy, ale zbuduje poczucie solidarności. Nagrody nie muszą być szczególnie wartościowe - ważne, by związane były z marką i niedostępne w tradycyjnej sprzedaży - mogą to być wszelkiego rodzaju gadżety reklamowe. Znajomi użytkowników widząc ich wpisy również mogą przyłączyć się do zabawy, zwiększając popularność strony.

Bardzo ważną rolę odgrywa różnorodność zamieszczanej zawartości - autorskie filmy, zdjęcia, anegdotki czy artykuły. Każdy dzień powinien przynosić coś nowego, zaskakującego i być zachętą do wyszukiwania profilu celem śledzenia jego zawartości.

Wszystkie powyższe możliwości są całkowicie darmowe i wymagają wyłącznie inicjatywy i pomysłowości administratora. Jednak warto skorzystać też z Facebook Ads - płatnych reklam, które umożliwią dotarcie do docelowej grupy klientów. Pomagają one określić słowa kluczowe, lokalizację użytkowników, ich płeć, wiek a tym samym efektywniej zarządzać udostępnionymi materiałami.

Panel administracyjny pozwala śledzić wszelkie niezbędne statystyki dotyczące aktywności na fanpage'u - komentarze, interakcje ze stronami, ilość odsłon, najczęściej przeglądane materiały. To doskonałe narzędzie do analizy i refleksji nad dalszymi udoskonaleniami profilu.

Oczywiście trzeba połączyć facebookową stronę z "macierzystą" witryną, na której znajdują się wszelkie niezbędne dla klientów informacje dotyczące działalności firmy. Działa tu zasada sprzężenia zwrotnego - odwiedzający ją mogą być przekierowani na fanpage za pomocą wtyczek społecznościowych, z kolei przejście w odwrotnym kierunku będzie odbywać się za pomocą jednego kliknięcia.

Adres do profilu warto umieszczać - obok adresu www - w stopce wysyłanych maili. Bo oprócz zaplanowanej taktyki w internetowej reklamie, dużą rolę odgrywa też przypadek i nigdy nie wiadomo, kto i w jaki sposób zainteresuje się naszą ofertą i proponowanymi treściami, powiększając tym sam bazę potencjalnych klientów.