Czy słowa kluczowe nadal są ważne?

03:17 27/04/2017
Czy słowa kluczowe nadal są ważne?

Optymalizacja strony internetowej obejmuje m. in. wyposażenie zamieszczanych na niej tekstów w tzw. słowa kluczowe, czyli frazy wpisywane przez użytkowników sieci w pole wyszukiwania. Ale czy słowa kluczowe nadal są skuteczne?

Bądź na bieżąco

Mechanizmy rządzące działaniem wyszukiwarek internetowych ciągle są usprawniane i pod wieloma względami doskonalone. Wprowadzane modyfikacje mają służyć przede wszystkim dobru użytkowników, które nie zawsze pokrywa się z interesami przedsiębiorstw czy osób prywatnych zajmujących się profesjonalnie pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. Aby nie wykorzystywać metod, które zdążyły się już zdezaktualizować, trzeba cały czas trzymać rękę na pulsie.

W związku z tytułem niniejszego artykułu na usta ciśnie się pytanie, czy słowa kluczowe, które uchodziły dotąd za jeden z podstawowych czynników mających wpływ na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania, wciąż jeszcze się liczą. Uprzedzając tok naszych rozważań, odpowiadamy: tak, jak najbardziej, tyle tylko, że zmieniły się nieco reguły gry.

 

Jakich słów kluczowych używać do pozycjonowania?

W 2013 roku twórcy Google zaopatrzyli algorytm swojej wyszukiwarki w nową aktualizację, zwaną Hummingbird. Od tej pory słowa kluczowe nie mają już tak dużego znaczenia jak kiedyś. Dlaczego? Wspomniana aktualizacja pozwala wyszukiwarce na coś, co można nieco na wyrost nazwać czytaniem między wierszami. Google nie zwraca już tylko uwagi na frazy kluczowe, ale również na ich tekstowe otoczenie. Nawet jeśli teksty zamieszczane na stronie nie będą zawierały ani jednej frazy kluczowej, która mogłaby służyć za trop w poszukiwaniu interesujących użytkownika treści, to i tak, dzięki tej aktualizacji, możliwe jest uzyskanie przez daną stronę wysokiej pozycji w rankingu (wyłącznie dzięki treściom, które można by opatrzyć jakąś zbiorczą formułą/słowem kluczowym).

Jak więc należy posługiwać się na dzień dzisiejszy słowami kluczowymi?

Należy przede wszystkim podkreślić, że częstotliwość występowania określonego słowa kluczowego ma w gruncie rzeczy niewielkie znaczenie dla algorytmu wyszukiwarki. O wiele ważniejsze jest jego umiejscowienie – największą skuteczność zapewniają mu wszelkiego rodzaju nagłówki, pogrubienia, kursywy, podkreślenia, opisy obrazków oraz adres URL strony. Frazy kluczowe umieszczone w tekście właściwym mają mniejszą siłę oddziaływania.

Poza tym warto również wziąć pod uwagę, że lepiej jest używać dłuższych fraz kluczowych niż krótszych. Zapytania ogólne w SEO, takie jak np. kawiarnia w Warszawie, wynajem części motoryzacyjnych czy dobre kino – jakkolwiek wciąż jeszcze odgrywają pewną rolę i są przez algorytm wyszukiwarki uwzględniane - to jednak okazują się o wiele mniej skuteczne od fraz bardziej rozbudowanych, tworzących tzw. długi ogon. Dlatego warto nasycać swoje teksty możliwie najbardziej szczegółowymi frazami kluczowymi (oczywiście zachowując umiar).

 

Prognozy na przyszłość

Można się spodziewać, że w ciągu najbliższych kilku, kilkunastu lat znaczenie fraz kluczowych stanie się jeszcze mniejsze. Wyszukiwarki internetowe wciąż poddawane są różnorakim zabiegom, mającym na celu poprawę ich wydajności i uczynienie ich przyjaznym narzędziem dla użytkowników sieci. Z jednej strony jest to zjawisko ze wszech miar pożądane i dobrze rokujące dla przeciętnego internauty, któremu przecież zależy na znalezieniu witryn najbardziej wartościowych z punktu widzenia jego potrzeb oraz zainteresowań, z drugiej natomiast stawia profesjonalistów z branży SEO przed koniecznością zmiany dotychczasowych metod optymalizacji.