Badania CATI - ważne dane dla działu marketingu

04:20 06/04/2016
Badania CATI - ważne dane dla działu marketingu

Badania CATI są pojęciem doskonale znanym wielu przedsiębiorcom, dla których wiążą się z konkretnymi korzyściami. Metoda CATI znakomicie sprawdza się w przypadku przeprowadzania badań opinii publicznej.

Jej skrótowa nazwa pochodzi do Computer Assisted Telephone Interview, co dokładnie określa jej specyfikę. W realizacji tego typu badań główną rolę odgrywa wywiad telefoniczny. Należy jednak podkreślić, że działania są wspomagane nowoczesnymi technologiami. Istotna jest przede wszystkim dokładna analiza komputerowa, która pomaga w poprawnym zinterpretowaniu pozyskanych informacji. Badaniami CATI zajmują się specjaliści, dla których przeprowadzenie efektywnego wywiadu z respondentem nie jest trudnym zadaniem.

Kim jest respondent?

W prowadzeniu badań CATI istotny jest udział respondentów. To właśnie od udzielonych przez nich odpowiedzi zależą rezultaty wykonywanych wywiadów telefonicznych. W przypadku CATI podstawowym narzędziem jest telefon, umożliwiający komunikację między dwiema stronami. Warto zastanowić się, w jaki sposób firmy zajmujące się tego typu działalnością są w stanie pozyskać konkretne namiary do potencjalnych respondentów. Najczęściej rozmówcy są wybierany losowo, na podstawie posiadanych baz danych. Czasami wykorzystuje się inną metodę, jeszcze bardziej przypadkową, czyli Random Digital Dial. Najprościej można określić, że RDD polega na pozyskiwaniu numerów telefonów poprzez ich losowe tworzenie. Takie rozwiązanie jest wykorzystywane w przypadku firm, które nie posiadają własnych baz danych. Najczęściej numery są tworzone przy pomocy specjalnie opracowanych programów.

Jak zarządzać rezultatami badań?

Podczas badań CATI ankieter jest zobowiązany do wprowadzenia otrzymanej odpowiedzi respondenta za pomocą nowoczesnego skryptu. Pytania zazwyczaj są formułowane w taki sposób, aby uzyskać konkretne dane. Oczywiście ważne jest, aby były one jasne dla potencjalnego respondenta. Niekiedy mają one formę testu, co dodatkowo wpływa na proces zarządzania zdobytymi informacjami. Wspomniany skrypt jest ogromnym ułatwieniem dla osoby zajmującej się analizą danych. Przede wszystkim ułatwia zadawanie pytań, gwarantując ich losowość. Często jest on stosowany, aby zapewnić kwestionariuszowi maksimum automatyczności. Dowodem na potwierdzenie tej tezy jest chociażby losowa kolejność zadawanych pytać czy zmiana kolejności odpowiedzi testowych. Warto zaznaczyć, że przeprowadzenie badań CATI najczęściej jest motywowane potrzebą zapoznania się z opinią publiczną. Dzięki telefonicznym badaniom rynku można dowiedzieć się, jakie są główne oczekiwania potencjalnych klientów czy jaka działalność nie będzie cieszyła się przez nich zainteresowaniem. Badania CATI zazwyczaj są zlecane przez właścicieli firm czy większych przedsiębiorstw, aby zapoznać się z opinią konsumentów na temat wybranych zagadnień. Uzyskane dane nierzadko wpływają na zmianę profilu działalności firmy – tak, aby był on jeszcze lepiej dostosowany do aktualnych potrzeb rynku.

Jak zlecić wykonanie badania CATI?

Firmy zainteresowane badaniem rynku najczęściej decydują się na outsourcing, nawiązując współpracę ze specjalistami w dziedzinie marketingu telefonicznego. Profesjonaliści zawsze posługują się najnowocześniejszymi narzędziami pracy, co dodatkowo wpływa na szybką realizację powierzonego zadania. Często współpraca jest długoterminowa, szczególnie jeśli firmie zależy na stałym monitorowaniu rynku. Najlepiej wejść na stronę firmy specjalizującej się przeprowadzaniem badań rynku, aby uzyskać informacje na temat warunków ewentualnej współpracy. Na witrynie znajdziemy między innymi aktualne dane adresowe. Cennik usługi jest zależny do oczekiwań zleceniodawcy – niektórzy decydują się na jednorazowe wykonanie badania, a inni są zainteresowani długofalową współpracą.

 

Obecnie badania CATI są coraz popularniejsze wśród właścicieli firm, którzy zdają sobie sprawę z ich najważniejszych korzyści. Z ich pomocą można zadbać o odpowiedni wizerunek marki, dostosowując swoją działalność do konkretnych oczekiwań potencjalnych konsumentów.

 

Artykuł powstał przy współpracy z firmą DeltaContact.pl