Atrybut ALT przy zdjęciach a pozycjonowanie

03:17 27/04/2017
Atrybut ALT przy zdjęciach a pozycjonowanie

Z różnych powodów elementy graficzne strony internetowej nie zawsze się wyświetlają. Zamiast nich pojawia się wtedy specjalny napis, będący wartością atrybutu ALT. Jaki ma on związek z pozycjonowaniem?

Znacznik IMG

W języku HTML atrybut ALT jest niezbędną częścią składową znacznika IMG, odpowiedzialnego za elementy graficzne strony internetowej. Tak wygląda fragment kodu:


 

img src="adres obrazka" alt="Opis alternatywny"


 

Opis alternatywny to inaczej tekst, który wyświetla się na stronie w razie niezaładowania elementu graficznego. Jeśli zależy ci na zoptymalizowaniu swojej witryny, nie powinieneś wpisywać tam dowolnego ciągu znaków.


 

Jak wygląda optymalizacja obrazów?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak to się dzieje, że po wpisaniu w pole tekstowe dowolnej frazy wyszukiwarka internetowa w błyskawicznym tempie wynajduje zdjęcia, obrazy czy różnego rodzaju animowane elementy graficzne odpowiadające treści twojego zapytania? Jak działa takie wyszukiwanie po grafice?

Nie jest bynajmniej tak, że wyszukiwarki rozpoznają zdjęcia po ich wizualnej zawartości. Być może w odległej przyszłości, jeśli postęp technologiczny na to pozwoli, będzie to możliwe. Ale póki co – algorytmy wyszukiwarek zdane są jedynie na atrybut ALT. Oznacza to, że jeśli nie wpiszesz w opisie alternatywnym frazy, co do której sądzisz, że internauci będą się nią posiłkować przy szukaniu potrzebnych im materiałów, nie dasz swojej stronie szansy na zaistnienie w wynikach wyszukiwania. Dlatego jeśli wstawione przez ciebie zdjęcie przedstawia, dajmy na to, przeurocze kociaki – twój opis alternatywny powinien brzmieć np. tak: koty, kotki, koty gif, itp.

Alty grafik to nie tylko sygnał dla wyszukiwarki, która dzięki nim „rozpoznaje” wizualną treść fotografii, ale również dla odwiedzających twoją stronę internautów, którzy w razie problemów z wyświetleniem elementów graficznych po opisie alternatywnym dowiedzą się, co przedstawia niezaładowane zdjęcie.

Warto jednak zaznaczyć, że najlepszy efekt daje umieszczenie w atrybucie ALT fraz bardziej rozbudowanych, składających się z pełnych zdań. W naszym przykładzie taka fraza wyglądałaby np. tak: Koty pod sufitem, Oto moje 12 kotów, itp.

Pamiętaj, że w wyszukiwarce Google grafika może zaistnieć tylko dzięki atrybutowi ALT!