Analizy rynku - w 2018 roku dostępne także dla małych firm

09:30 03/12/2018
Analizy rynku - w 2018 roku dostępne także dla małych firm

Profesjonalne analizy rynku przez dekady były dobrem zarezerwowanym dla największych i najbogatszych firm, które nie szczędziły pieniędzy, by dowiedzieć się więcej o klientach, konkurencji czy popycie.

Tak jak wiele innych obszarów życia gospodarczego, również analizy rynku w ostatnim czasie przeszły ogromną metamorfozę. Dowiedz się, w jaki sposób z ich potencjału korzystają dziś także małe i średnie przedsiębiorstwa.

Czy spotkałeś się kiedyś z terminem „analiza rynku”? Jeśli nie pracujesz w wielkiej korporacji w dziale marketingu i/lub analityki biznesu, jest duża szansa, że termin ten obił Ci się przynajmniej o uszy w szkole. Przez długi czas tym zagadnieniem zajmowały się wyłącznie duże korporacje i uniwersytety. Dziś zmienia się to w błyskawicznym tempie. To oczywiście nie przypadek – stoją za tym bardzo duże zmiany zachodzące na rynku analiz , a także badania, które mniejszym graczom w świecie biznesu stwarzają szansę skorzystania z tych dobrodziejstw. Na początek – kilka faktów historycznych.

 

Dlaczego analizy rynku były domeną wielkich firm?

Jak już wspomnieliśmy, przez dekady analizy rynku przeprowadzały głównie największe korporacje. Dane niezbędne do przeprowadzania analiz były trudno dostępne, a umiejętność ich analizy przekraczała kompetencje szarych pracowników. Niewiele firm posiadało komputery oraz dostęp do odpowiednich programów. Mało było też miejsc, w których pozyskiwało się takie dane (jednym z nich jest współczesny Główny Urząd Statystyczny w Polsce).

Duże firmy ochoczo korzystały z tej przewagi, tworząc swoje własne zespoły analityczne, które wywodziły się z wąskiego kręgu specjalistów wyszkolonych przez najlepsze uniwersytety.

 

Przełom – analizy rynku stają się bardziej dostępne

Sytuacja zaczęła się zmieniać, gdy komputery i duża moc obliczeniowa, a także internet - stały się chlebem powszednim. Wówczas pojawiły się nie tylko możliwości przetwarzania i analizowania danych, ale także szeroko dostępne publiczne dane, tworzone przez prywatne i publiczne instytucje wszelkiego rodzaju.

Mimo tych zmian wciąż głównie duże firmy korzystały z analiz rynku. Dlaczego? Dostęp do danych to nie wszystko. Wciąż są potrzebni doświadczeni profesjonaliści, którzy będą w stanie wyciągnąć z nich prawidłowe i praktyczne wnioski. Analizowanie ogromnych pakietów realnych danych rynkowych to nawet dziś dość rzadka umiejętność.

 

Kolejna wielka transformacja – w końcu profesjonalne analizy na wyciągnięcie ręki

Na szczęście całkiem niedawno doszło do kolejnego przełomu – na rynku pojawiły się niewielkie agencje specjalizujące się wyłączenie w tworzeniu analiz rynku. Dla małych i średnich firm tworzenie własnych zespołów tego typu to zbyt duży wydatek. Jednak wykupienie gotowej analizy na wyłączność od zewnętrznego zespołu to już zupełnie inna historia.

 

Agencje zajmujące się analizami rynku to wciąż dość rzadka sprawa. Warto jednak wiedzieć, że jest to coś zupełnie innego niż usługi świadczone przez typowe agencja marketingowe. To dostęp do twórczej i profesjonalnej analizy ogromnych zasobów danych na temat naszej firmy i branży. Jest ona teraz na wyciągnięcie twojej ręki.